PoUtStŠtPiSoNe
Loading backend data
Celouniverzitný časopis HALÓ TU je štvrťročník, ktorý vydávame viac ako 30 rokov. Nájdete v ňom zaujímavé články o dianí na univerzite, živote na jednotlivých fakultách, novinkách zo sveta vedy, techniky a inovácií, ale aj o študentských aktivitách a spoločenských udalostiach. Prajeme príjemné čítanie.


Redakcia HALÓ TU

Virtuálna mobilita a virtuálna výmena (HALÓ TU 3 - 2021/2022)

Display portlet menuDisplay portlet menu
Späť na novinky

Virtuálna mobilita a virtuálna výmena (HALÓ TU 3 - 2021/2022)

Univerzitné stránky

Virtuálna mobilita a virtuálne výmeny sú veľmi efektívnou príležitosťou na zvýšenie internacionalizácie vysokých škôl. Zároveň ponúkajú možnosť získať medzinárodnú skúsenosť aj pre študentov a zamestnancov, ktorí nemôžu vycestovať za štúdiom alebo stážou do zahraničia.

Technická univerzita v Košiciach spolu s Fakultou managementu Univerzity Komenského v Bratislave v rámci rozvojového projektu MŠVVaŠ SR (MOVE – Mapping Open Virtual Exchange) skúmali internacionalizáciu vysokoškolského vzdelávania prostredníctvom virtuálnej mobility a výmeny. Cieľom projektu bolo nastaviť štandardy a vypracovať súbor odporúčaní pre realizáciu virtuálnej mobility a výmeny v podmienkach slovenských vysokých škôl, a to v spolupráci s renomovanými zahraničnými expertmi v tejto oblasti.

„Realizácia projektu poskytla komplexný prehľad o využívaní virtuálnej mobility v slovenskom vysokoškolskom priestore. Zámerom nášho tímu bolo zapojiť do prieskumu maximálny počet vysokých škôl, resp. respondentov. Analýza vychádza z kvantitatívneho prieskumu agentúry FOCUS – jeho závery boli doplnené, resp. validované kvalitatívnym prieskumom so zapojením relevantných pracovníkov vysokých škôl – predovšetkým prorektorov pre zahraničné vzťahy,“ predstavuje prínosy projektu projektová manažérka Lucia Vilčeková.

Aké boli najzaujímavejšie zistenia z prieskumov? Len 5 % respondentov z radov študentov VŠ má skúsenosť s absolvovaním virtuálnej mobility alebo výmeny. Všeobecne je nízke povedomie o koncepte virtuálnej mobility.Až 57 % respondentov deklarovalo, že ich vysoké školy tento typ aktivít vôbec neponúkajú. Študenti, ktorí absolvovali virtuálnu mobilitu alebo výmenu vo forme virtuálneho štúdia, kurzu alebo stáže, označili ako hlavné benefity multikultúrnosť, nové poznatky, možnosť študovať na zahraničnej škole z pohodlia domova a zlepšenie jazykových zručností. Naopak, pri virtuálnych mobilitách im chýbal osobný kontakt, nedostatkom boli aj problémy s technickým zabezpečením či pocit samoty.

V prípade zamestnancov vysokých škôl len 9,8 % respondentov uviedlo, že majú skúsenosť s virtuálnou mobilitou alebo virtuálnou výmenou – najčastejšie išlo o účasť na medzinárodných projektoch.

Závery kvantitatívneho a kvalitatívneho prieskumu boli spolu so vstupmi od zahraničných expertov využité na formuláciu odporúčaní s cieľom podporiť vyššiu mieru využívania virtuálnych mobilít zo strany študentov a zamestnancov vysokých škôl, čo bude viesť k vyššej internacionalizácii vysokého školstva na Slovensku.

„Virtuálnu mobilitu a virtuálnu výmenu treba vo vysokoškolskom priestore vnímať v kontexte ich nesporného potenciálu pre zintenzívnenie procesov internacionalizácie doma. Nemajú ambíciu nahradiť fyzickú mobilitu. Virtuálna mobilita predstavuje skôr komplementárny prvok medzinárodnej výmeny, ktorý flexibilne zareagoval na zmeny súvisiace s rozmachom v oblasti IKT a nástupom pandémie COVID-19. Virtuálne výmeny prinášajú riešenia pre sprístupnenie inkluzívnejšej, flexibilnejšej a kolaboratívnejšej medzinárodnej skúsenosti pre študentov i zamestnancov vysokých škôl a prispievajú tak k napĺňaniu cieľov v oblasti internacionalizácie i digitalizácie,“ predstavuje potenciál virtuálnych mobilít a výmen Radovan Hudák, prorektor pre zahraničné vzťahy a mobilitu na Technickej univerzite v Košiciach.

A aké kroky by mohli pomôcť k väčšiemu záujmu o virtuálne mobility a výmeny? Hlavné odporúčania sú adresované sprostredkovateľom mobilít a výmen – vysokým školám. Na ceste za efektívnejším využívaním virtuálnych mobilít a výmen experti odporúčajú vysokým školám zintenzívniť ich propagáciu, znížiť administratívnu záťaž pre študentov a zamestnancov a v neposlednom rade začleniť absolvovanie (virtuálnej) mobility, resp. výmeny, do povinného kurikula.

„Nevyhnutná je však aj komplexnejšia podpora zo strany ministerstva. K hlavným odporúčaniam patrí vytvorenie podmienok na vzdelávanie zamestnancov vysokých škôl (jazykové, IT a prezentačné zručnosti na online vzdelávanie), ďalej zaradenie účasti na virtuálnej mobilite a výmeny do hodnotenia zamestnancov. A ďalším krokom, ktorý by zatraktívnil zapojenie sa do virtuálnych mobilít a výmen, je aj poskytnutie dotácií na infraštruktúru alebo vytvorenie dedikovaného pracoviska na tvorbu online obsahu,“ približuje hlavné závery prorektor pre medzinárodné vzťahy Univerzity Komenského Jozef Tancer.

Univerzita Komenského a Technická univerzita v Košiciach plánujú spolupracovať aj v budúcnosti, a to aj s renomovanými expertmi v tejto téme, ktorí participovali na projekte. Jednou zo zamýšľaných tém je budovanie kompetencií účastníkov, ktorí absolvujú virtuálnu mobilitu alebo výmenu.


Autor: kolektív projektového tímu MOVE