MonTueWedThuFriSatSun
Loading backend data
Celouniverzitný časopis HALÓ TU je štvrťročník, ktorý vydávame viac ako 30 rokov. Nájdete v ňom zaujímavé články o dianí na univerzite, živote na jednotlivých fakultách, novinkách zo sveta vedy, techniky a inovácií, ale aj o študentských aktivitách a spoločenských udalostiach. Prajeme príjemné čítanie.


Redakcia HALÓ TU

Andy Warhol pre 21. storočie: projekt MMUAW 2.0 (HALÓ TU 4 - 2022/2023)

Display portlet menuDisplay portlet menu
Back to news

Andy Warhol pre 21. storočie: projekt MMUAW 2.0 (HALÓ TU 4 - 2022/2023)

Hlavná téma

Originálny projekt rekonštrukcie Múzea moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborciach pod názvom MMUAW 2.0 sa po takmer štyroch rokoch úsilia kreatívneho tímu z Fakulty umení TUKE stáva realitou. Od apríla 2023 začína etapa revitalizácie a dostavby tohto výnimočného múzea, ktoré je po Warholovom múzeu v Pittsburghu (USA) jediným svojho druhu na svete. Deje sa tak po rôznych zmenách spojených najmä s pandemickou situáciou COVID-19, ako aj s financovaním realizačnej fázy projektu. Ako to napokon potvrdil zadávateľ projektu – Prešovský samosprávny kraj, celkový realizačný rozpočet sa vyšplhal na takmer 12,3 mil. EUR.

 

PROJEKT AKO POKRAČOVANIE PRÍBEHU

Odborný tím TUKE pod vedením prodekana Fakulty umení TUKE doc. Mgr. art. Ing. Richarda Kittu, ArtD., v spolupráci s platformou MAO / Media Art Office a v koordinácii s riaditeľom múzea Mgr. Martinom Cubjakom vytvorili projekt, ktorý je dôležitým nielen z pohľadu kultúrneho rozvoja, ale zasahuje pozitívne aj do širších súvislostí regiónu. Tento ambiciózny projekt medzinárodného významu je v centre pozornosti tiež vďaka svojmu obsahu, keďže dielo a osoba Andyho Warhola je vo svetovom kontexte témou už niekoľkých desaťročí.

Múzeum moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborciach bolo založené v roku 1991 z iniciatívy J. Warholu, M. Bycka a F. Hughesa. Endemickosť múzea zvýrazňujú predovšetkým autobiografické časti jeho expozícií, ktoré poukazujú na rusínsky pôvod a život Andyho Warhola. Obec Miková, ktorá sa nachádza neďaleko Medzilaboriec, je dodnes akýmsi „teleskopickým“ rodiskom Andyho Warhola, keďže je miestom, kde žili jeho rodičia. Matka Andyho Warhola, ktorá začiatkom 20. storočia emigrovala do USA, neskôr sprítomňovala svojmu synovi rusínsky pôvod, ale i krajinu, ktorú sám nikdy nenavštívil. Vplyv matky a rodinnej histórie na tvorbu Andyho Warhola je dnes nesporný a je prítomý v jeho diele v rôznych významových rovinách.

Tieto, ale i viaceré ďalšie skutočnosti ovplyvnili základný koncept architektonickej štúdie MMUAW. Ako nadviazať na príbeh velikána svetového pop-artu z New Yorku, ktorý má úplne iné parametre a takmer „dokonalý“ scenár? Aké spojenia vznikajú medzi kultúrne odlišným severovýchodným cípom slovenského regiónu a predmestiami newyorského Manhattanu? Odpovedí bolo, našťastie, hneď niekoľko. Tieto úvahy sú však úplne na mieste – ak odhliadneme od geografickej vzdialenosti alebo od rozdielnej životnej úrovne, nachádzame univerzálne východisko, ktoré definuje Andyho Warhola ako „zázračné dieťa“. Vplyv jeho matky na jeho život a tvorbu bol viac ako výrazný a pôvodné rodinné tradície sa stali pre Warhola každodennou súčasťou. Tento moment sa ukázal ako veľmi podstatný pri riešení nových a revitalizovaných častí expozícií MMUAW, ktoré sa nachádzajú nielen v interiéroch múzea, ale i v rámci exteriérových komponentov stavby.

 

RESPONZÍVNA ARCHITEKTÚRA: MULTIMEDIÁLNY WARHOL

Architektonický koncept rešpektuje povôdnú architektúru objektu z druhej polovice 20. storočia. V prípade existujúceho objektu ide o čiastočne typizovanú stavbu, ktorej typológia slúžila na prevádzku kultúrneho domu s príslušnými spoločenskými funkciami. Umiestnenie stavby prakticky v centre mesta bolo pre nové riešenie výhodou, ale aj určitým záväzkom, a to najmä z pohľadu riešenia okolitých plôch či nadväzujúcej priľahlej mestskej zóny.

Nový architektonický koncept je definovaný dvomi časovými líniami – jednou z nich je zachovanie pôvodnej stavby s minimálnymi zásahmi a je akýmsi obzretím sa do minulosti, druhou líniou je otvorený pohľad do budúcnosti alebo vytvorenie muzeálnej platformy, ktorá môže neustále „rásť“. Zachovanie pôvodnej architektúry možno so sebou nesie viaceré technické riziká, ale napokon je tiež ukážkou citlivého prístupu tímu z Fakulty umení TUKE. Novodefinovaný raster fasády ako komplexný výrazový prvok je nielen estetickým prvkom obopínajúcim pôvodnú stavbu, ale najmä sústavou funkčných elementov, ktoré slúžia predovšetkým samotnému návštevníkovi múzea. Fasádny raster pokračuje strechou a staticky uzatvára rámovú konštrukciu, čím vzniká plne funkčná pobytová strecha ako exteriérová časť expozície, ktorá je dostupná z interiéru aj exteriéru múzea. Tzv. „strešná krajina“ je v tomto prípade pojmom, ktorý je úplne na mieste – výhľad zo strechy na okolitú prírodnú scenériu je naozaj výnimočný. Fasádny „grid“, po vzore niektorých progresívnych riešení v zahraničí, predstavuje plochu, ktorú je možné obmieňať rôznymi plošnými, resp. priestorovými vizuálnymi prvkami, ako aj multimediálnym rozhraním, ktoré má responzívny charakter a interaguje s divákom či návštevníkom múzea. Niektoré z exteriérových technologických riešení sú v priamej interakcii s interiérom múzea, čiže hovoríme o živom prepojení jednotlivých výstavných miestností a celkov.


Rozšírenie múzea Andyho Warhola o multimédiá a rôzne digitálne inovácie nie je iba všeobecnou reakciou na digitalizáciu v umení, vychádza najmä z inovatívneho modus operandi Andyho Warhola, ktorý bol vo svojej podstate svojským autorom, no zakaždým novátorským. Okrem digitalizácie samotných diel Andyho Warhola, ako i diel ďalších svetových umelcov, ktorými múzeum disponuje (J. M. Basquiat, K. Haring, Banksy a ďalší), sa činnosť MMUAW rozšíri aj o špecifické muzeoedukologické postupy a riešenia, a to z pohľadu samotného výskumu či koedukácie. Na tomto mieste treba poznamenať, že spolupráca medzi Fakultou umení TUKE a Múzeom moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborciach má svoju históriu, a to na poli vzdelávania, výstavnej činnosti, prezentácie či odborného umeleckého výskumu.

Hybridný architektonický a media artový koncept MMUAW 2.0 ponúka celkom nový zážitkový rozmer expozícií. Multimediálne a multifunkčné autorské interfejsy, ktoré autorský tím zvolil nielen pre autobiografické časti expozícií, sa nachádzajú aj v exteriérových zónach. Ako hovorí hlavný autor projektu, doc. Richard Kitta, táto skutočnosť sa stala „jednou z kľúčových pri návrhu a riešení projektu MMUAW 2.0. Organické prepojenie architektúry, dizajnu a expozičných multimediálnych prvkov sa týka nielen interiéru, ale aj exteriéru múzea.“ Súčasťou novo-navrhovaných výstavných priestorov na báze media artu sú rôzne technologické a interaktívne či multimediálne inovatívne riešenia. Osobitnou ambíciou autorského kolektívu bolo tiež prepojenie lokálnych špecifík a „root“ histórie s tzv. responzívnou architektúrou či dizajnom, vďaka ktorým sa divák ocitne v histórii, no súčasne aj v 21. storočí. Výrazným prvkom novej architektúry je už spomínaná pochôdzna strecha, ktorá predstavuje exteriérovú časť expozície spojenej s terasami, letným kinom a špeciálnymi umeleckými laboratóriami.

 

IMERZÍVNOSŤ A INTERAKTIVITA

Návštevníci múzea budú môcť okrem samotných diel Andyho Warhola a diel ďalších svetoznámych umelcov interagovať prostredníctvom rôznorodých atypických interfejsov. Ide o širší súbor autorských digitálnych a analógových rozhraní, ktoré majú divákovi priblížiť predovšetkým dielo Andyho Warhola, a to imerzívnym spôsobom. Na margo tohto prístupu doc. Richard Kitta dodáva, že Warhol „je možno notoricky známy klonovaním portrétu Marilyn Monroe, pritom je však veľmi univerzálny a inšpiratívny aj z úplne inej perspektívy“. Tzv. media art alebo mediálne umenie sa v tomto prípade stalo vhodnou východiskovou pozíciou, zároveň však konkrétnym umeleckým nástrojom. Projekt časti expozícií MMUAW, na ktorej FU TUKE spolupracovala s platformou MAO / Media Art Office, obsahuje viacero inovatívnych digitálnych a technologických modelov, ktoré sú mimochodom aj veľmi podnetnou a zaujímavou netradičnou ukážkou transferu kreatívnych technológií. Môžeme povedať, že spojenie digitálneho technologického a umeleckého kreatívneho sa tu nachádza v naozaj výnimočnej rovnováhe – „stopové prvky“ multimédií a elementy digitálnej interaktivity sú prítomné v projekte už od jeho začiatku a sú jednou z nosných ideových častí štúdie.

 

Interaktívny a imerzívny balík pod názvom „Media Art Warhol“ pozostáva z koncepčných riešení, ktoré sú výhodné najmä z pohľadu aktualizácie a obmieňania digitálneho obsahu. Autori projektu sa snažili o to, aby použitie technológií bolo vždy podmienené konkrétnou funkciou daného priestorového celku. A dôvodov na transformáciu simulácie do reálnej responzivity je niekoľko. V tomto prípade išlo o výzvu a jasnú definíciu, pretože najnovšie technológie zobrazenia sú v princípe témou, ktorou sa zaoberal aj samotný Andy Warhol. Fasádny grid je variabilnou plochou pre zdieľanie audiovizuálneho obsahu, a to od štandardnej prezentácie až po real time. Je to plocha pre videomapping, interaktívnu inštaláciu či okamžitú spektakulárnu show, ale aj priestor na osadenie LED screenov, architektonických boxov a rôznych umeleckých objektov. Samozrejme, priestory interiéru a strechy ponúkajú rôzne stupne interakcie. Najväčšia z nich je expozičná časť, ktorá obsahuje súbor digitálnych dotykových panelov a matrice pre širokouhlé projekcie. Centrálne interiérové schodisko múzea obsahuje interaktívne a responzívne autorské diela, ktoré sú zároveň spájajúcim prvkom pre jednotlivé podlažia.

 

MUZEOEDUKÁCIA A UMELECKÝ VÝSKUM

Základom pre rozvinutie expozičného plánu sa stala časová os ako jedna zo základných požiadaviek MMUAW pre novú zážitkovú expozíciu. Fenomén časovej osi (timeline) je v prípade Múzea moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborciach prítomný už od jeho založenia v 90. rokoch 20. storočia a výrazným spôsobom zasahuje do radenia expozičných celkov. Podľa chronologicky koncipovaných expozičných celkov zároveň vnímame aj samotnú históriu inštitúcie MMUAW.

Prezentačné zóny predstavujú dve základné typy funkcií: primárne ide o prezentáciu ústredného portfólia diel Andyho Warhola, ako i súbor originálnych a cenných artefaktov umelca, na druhej strane ide o novovytvorené zóny zážitkovej expozície, ktoré sa snažia o komplementárny pohľad na tvorbu a život Warhola alebo priblíženie súdobých súvislostí, a to novým jazykom mediálneho umenia (media art), resp. súčasnými digitálnymi technológiami v autorskom prevedení. V typológii autorských diel nájdeme digitálnu a multimediálnu asambláž, interaktívne objekty a inštalácie a mnohé ďalšie. Autori jednotlivých prvkov zážitkovej expozície pracovali priamo s odkazom a dielom Andyho Warhola, zároveň reagovali aj na tvorbu ďalších vystavených svetoznámych umelcov (Indiana, Basquiat, Haring, Banksy a ďalší) z akvizičného portfólia MMUAW.

 

Koedukačné zóny sú zväčša postavené na bezprostrednej interakcii s návštevníkom múzea, ponúkajú mnohé formy zážitkového a progresívneho vzdelávania v umení vrátane aktuálnych muzeoedukologických postupov. Snahou bolo navrhnúť kompaktné, prívetivé a atraktívne prostredie, ktoré je zároveň otvorené, motivačné a inšpiratívne s rôznymi pridanými funkciami. V rámci projektu rekonštrukcie bolo tak definované značne variabilné členenie dispozície, najmä v spoločných zdieľaných koedukačných priestoroch určených pre verejnosť, ako napríklad AW Ateliér, workshopové miestnosti, resp. AW Lab situovaný v exteriéri v rámci pochôdznej strechy.

Koedukačné a prezentačné zóny sa navzájom prelínajú, a tým je celková základná trasa diváka prirodzená a preňho nerušivá. Dôležitým aspektom je pridaná hodnota percepcie diváka v podobe responzívnej a digitálnej aplikácie MMUAW 2.0, ktorá ponúka formu rozšírenej a zmiešanej reality (AR/MR) a približuje a dopĺňa štruktúrovaný obsah celkovej expozície z úplne novej perspektívy.

 

Projekt rekonštrukcie Múzea moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborciach je ukážkou nadštandardnej tímovej a odbornej spolupráce. Nie je u nás zvykom, aby samotné vedenie kultúrnej inštitúcie iniciovalo a zorganizovalo s takouto razanciou projekt, ktorého realizácia nie je v súčasnej kultúrnej situácii vôbec jednoduchá. Vďaka spolupráci Prešovského samosprávneho kraja, Technickej univerzity v Košiciach a platformy MAO / Media Art Office, ako aj vďaka entuziazmu a kooperácii všetkých zúčastnených, je projekt MMUAW 2.0 výnimočnou udalosťou posledných rokov, a to nielen v slovenskom, ale i v celosvetovom kontexte.

 

Projekt MMUAW 2.0

Kolektív autorov:
doc. Mgr. art. Ing. Richard Kitta, ArtD.
Ing. arch. Tomáš Boroš, ArtD.
Mgr. art. Martin Kudla, ArtD.
Ing. arch. Štefan Zahatňanský
(Fakulta umení TUKE)

Hlavný projektant:
Ing. arch. Štefan Zahatňanský
(Fakulta umení TUKE)

Zodpovedný projektant:
doc. Ing. Martin Lopušniak, PhD.
(Stavebná fakulta TUKE)

 

INFORMAČNÉ ZDROJE:

  • MMUAW 2.0 – Andy Warhol Museum of Modern Art in Medzilaborce / Upgrade 2.0. Cubjak M., Kitta R. (eds.). Vyd. Dive Buki, Medzilaborce – Košice 2019. ISBN 978-80-570-0805-7.
  • Factor–y 2019. Cubjak M., Kitta R. (eds.). Vyd. Múzeum moderného umenia Andyho Warhola, Medzilaborce – Prešov – Košice 2019. ISBN 978-80-973530-0-1.

 

Autor: Mgr. art. Eva Jenčuráková, ArtD.
Vizualizácie: archív MMUAW 2.0