MonTueWedThuFriSatSun
Loading backend data
Celouniverzitný časopis HALÓ TU je štvrťročník, ktorý vydávame viac ako 30 rokov. Nájdete v ňom zaujímavé články o dianí na univerzite, živote na jednotlivých fakultách, novinkách zo sveta vedy, techniky a inovácií, ale aj o študentských aktivitách a spoločenských udalostiach. Prajeme príjemné čítanie.


Redakcia HALÓ TU

Spomíname na profesora Milana Kováča (HALÓ TU 4 - 2022/2023)

Display portlet menuDisplay portlet menu
Back to news

Spomíname na profesora Milana Kováča (HALÓ TU 4 - 2022/2023)

Univerzitné stránky


prof. Ing. Milan Kováč, DrSc., zakladateľ študijného programu automobilová výroba, inovátor, vizionár


Narodil sa 8. apríla 1946 v Košiciach. V rokoch 1960 – 1963 absolvoval SPŠ v Košiciach, po nej nastúpil na Strojnícku fakultu VŠT Košice, kde v roku 1968 získal inžiniersky titul. V roku 1976 obhájil dizertačnú prácu (CSc.). V roku 1979 bol menovaný za docenta a v roku 1991 obhájil doktorskú dizertačnú prácu (DrSc.). Za profesora bol menovaný prezidentom dňa 12. 5. 1993. Pôsobil vo viacerých funkciách, ako napr. vedúci katedier, riaditeľ ústavu, prodekan pre rozvoj na SjF TUKE (1997 – 2003).

Jeho vedeckovýskumná a odborná špecializácia v prvej polovici jeho kariéry bola zameraná na projektovanie výrobných procesov a systémov, robotizáciu a automatizáciu atď. Bol jedným zo zakladateľov automatizácie a robotizácie v Československu. Získal viaceré ocenenia za prínosy v oblasti robotizácie, ako napr. Národná cena SR v roku 1980, jeho tím získal zlaté medaily na výstavách ROBOT 1980 a 1984. V rokoch 1981 – 1990 bol vedúcim Katedry robototechnológie a automatizácie a vedúcim kolektívu stavby prvého laboratória s robotom v strednej Európe.

V roku 1991 založil Katedru výrobných inovácií (neskôr Katedra inovácií a reinžinieringu), čo možno považovať za jeden z kľúčových míľnikov nielen smerovania jeho osobnej kariéry, ale i postupného nastavenia orientácie celej SjF TUKE. Už od roku 1996 budoval základy študijného programu automobilová výroba na SjF spolu s vtedajším splnomocnencom vlády SR pre automobilový priemysel Ing. Alfrédom Richterom, ktorý túto myšlienku silne podporoval. Profesor Kováč ako prvý na Slovensku vybudoval so svojím tímom a sieťou kontaktov z priemyslu Laboratórium automobilovej výroby (2000). Dňa 1. 10. 2002 vzniklo na SjF pod jeho vedením Inovačné centrum automobilovej výroby (ICAV). Neskôr po optimalizovaní organizačnej štruktúry SjF vznikla Katedra automobilovej výroby, ktorá funguje dodnes. Okrem toho po roku 2000 viedol dva veľké projekty so zameraním na inovácie a automobilový priemysel: projekt ESF IS EQUAL s názvom „Inovatívny systém celoživotného vzdelávania a adaptácia ľudských zdrojov pre uplatnenie v automobilovom priemysle“ a projekt „Výskum a vývoj závesových systémov dverí automobilov“ pre priemyselný podnik Edscha Bohemia v ČR. V roku 2010 spolu so svojím tímom vytvoril prototypový automobil ICAR, neskôr sa jeho tím pustil do ďalšieho projektu vývoja prototypu odľahčenej karosérie elektromobilu „Študentský automobil e-Car“.

O vysokej potrebe inovácií a inovačného manažmentu hovoria aj jeho publikácie a mnohé vedecké i odborné články, ako napr. Inovácie a technická tvorivosť, Tvorba a riadenie inovácií, Reinžiniering podnikových procesov, Techniky tvorivosti, Základy výroby automobilov a mnohé ďalšie.

Profesor Milan Kováč bol spolu so svojím bratom prof. Ing. Jozefom Kováčom, CSc., zakladateľom časopisu Transfer inovácií (založený v roku 1999), bol tvorcom viacerých konceptov študijných programov, iniciátorom budovania laboratórií, ale i nových foriem a spôsobov vzdelávania. Vytváral mosty medzi vedou a praxou, medzi univerzitným štúdiom a rozvojom v priemyselných podnikoch. Celoživotné krédo prof. Kováča bolo: „Učiť, podporovať a stimulovať tvorivosť, t. j. schopnosť nachádzať riešenia, kde nie je zrejmý a známy postup, je najdôležitejším poslaním vysokoškolského pedagóga.“

Zomrel 19. mája 2023 v Košiciach vo veku 77 rokov.

 

Autor: Ing. Vladimír Švač, PhD.